Studio Ralph Booms Studio Ralph Booms

(Re)branding? Stel zelf je bureau samen! (in Dutch)

— Je ziet ze steeds vaker in het bedrijfsleven: in-house creatieve teams. Vaak een team, samengesteld uit eigen mensen, aangevuld met expertise van buitenaf. Teams, die ervoor zorgen dat je de juiste mix aan skills en ervaring tijdelijk kunt inzetten op projecten. Veelal digitale projecten. Apps, websites… Je weet wel.

Maar ditzelfde principe kun je ook toepassen als je je business wilt re-branden. Of herpositioneren, zo je wilt. Dus: in huis halen die strategen en designers! Je stelt zelf je hybride team samen. Alle externe bureaus de deur uit! Grapje. Of toch niet?

Externe bureaus kunnen veel betekenen voor je organisatie. Maar een tijdelijk in-house branding team kent wel degelijk veel voordelen voor je organisatie of bedrijf. Check:

  • Je stelt zelf je team samen. Daarmee bepaal je zelf welke mensen het best bij de cultuur van je bedrijf passen. Je huurt alleen die specialisten in die je nodig hebt en vermijdt overbodige overhead.
  • Het team is ingebed in het bedrijf en heeft zo meer feeling met het merk, de cultuur, het product en de interne processen. Wat is belangrijker bij (re)branding trajecten dan dat?
  • Je hebt meer controle op het budget en werkt kostenefficiënter. Daarnaast is het proces transparanter.
  • Er zijn korte communicatielijnen met afdelingen die belangrijk zijn. Denk aan HR en Online. Naast efficiëntie creëer je bovendien meer betrokkenheid en draagvlak bij je medewerkers.
  • Je zit dichter op het management. Hierdoor kun je samen sneller de juiste richting bepalen en bijsturen waar dat nodig is.
  • Bovendien: een sterk merk bouw je van binnen uit. Een tijdelijk in-house branding team werkt vanuit de kern en creëert zo een merk waar je medewerkers achter gaan staan.

Dit laatste punt vind ik zelf een van de grootste voordelen. Een intern team blijft grenzen verleggen en blijft elkaar pushen goed werk te leveren. Daarbij moet je er wel voor waken dat het team niet meegaat in de waan van de dagelijkse bedrijfsvoering. Maar haal je met externe teamleden ook niet meteen een flinke dosis ondernemers-spirit in huis? Mijn ervaring is van wel.

In-house branding: er valt veel over te vertellen. Dus mocht je een keer om de tafel willen om te praten hoe we jou merk van binnenuit sterker kunnen maken? Stuur me dan een bericht.

— Ralph Booms, Brand Identity Specialist: + 31(0)6 14 44 11 83